Sprawdzony przepis!

Domek z piernika plus bonus

Corocznie obiecywałam sobie przygotowanie domku z piernika i co roku coś stawało na przeszkodzie moim planom. W tym roku się uparłam i wspólnymi siłami zrobiliśmy domek z piernika.


Do pracy zostali zaprzęgnięci niemal wszyscy. O ile ja przygotowywałam ciasto i je piekłam, to mąż przygotował szablon, wałkował ciasto i pomagał sklejać. Dzieciom pozostała część dekoracyjna. Sklejaliśmy wspólnymi siłami.

Jak domek wyszedł, tak wyszedł. Najważniejsze, że podczas jego przygotowywania była świetna zabawa, a kilkulatka miała okazję wyżyć się artystycznie na innym materiale, niż papierowa kartka.




Składniki:
  • 230g masła
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 szklanka miodu
  • 1 jajko
  • 5 szklanek mąki pszennej
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika
  • Szczypta soli

Składniki przygotowujemy wcześniej, gdyż powinny mieć taką samą temperaturę, najlepiej pokojową. W misce mieszamy suche składniki, za wyjątkiem cukru pudru, mieszamy je i odstawiamy na bok. W mikserze ucieramy masło z cukrem pudrem na puszystą masę. Dodajemy miód, a następnie jajko i cały czas miksujemy. Do uzyskanej masy dodajemy po łyżce suchej mieszanki, aż do momentu uzyskania gładkiej, elastycznej masy, którą formujemy w kulę, owijamy folią i wstawiamy do lodówki na całą noc.


Następnego dnia schłodzoną masę odrywamy po kawału i wałkujemy na grubość około pół centymetra. Gdyby ciasto kleiło się do podłoża, można lekko podsypać je mąką. Z ciasta, za pomocą szablonu wycinamy elementy domku, które następnie pieczemy w 180 stopniach, przez kwadrans.




Upieczone elementy odstawiamy do przestygnięcia. Dodatkowo możemy je obciążyć deseczką, by zachowały płaską formę.

Składniki lukru:
  • 2 białka
  • 2 szklanki cukru pudru
  • Pół łyżeczki soku z cytryny

W mikserze ubijamy białka dodając porcjami cukier puder. Pod koniec ubijania dodajemy sok z cytryny. Lukier powinien być biały i sztywny.

Kiedy mamy już wystudzone elementy domku oraz przygotowany lukier, to możemy przystąpić do ozdabiania domku. Ja tę kwestię pozostawiłam dzieciom, które skorzystały z kolorowego lukru oraz kolorowych drażetek.


Ozdabiamy domek przed sklejeniem, a sklejamy etapami, gdy wyschną ozdoby ścian. Najpierw zlepiamy ścianki domku, a po ich całkowitym wyschnięciu, przyklejamy dach.






Ponieważ po wykonaniu domku pozostało mi jeszcze ciasta, więc wykorzystałam go do zrobienia piernikowego statku. Wycięłam spód, dwie burty i mały żagiel. Całość upiekłam w 180 stopniach przez 15 minut. Jeszcze ciepłe burty uformowałam na metalowej misce i całość pozostawiłam do wystudzenia. Następnie ozdobiłam elementy statku białym lukrem, a po jego wyschnięciu skleiłam poszczególne części w całość.