niedziela, 29 marca 2015

Rzeżucha

Rzeżucha kojarzy się ze świętami wielkanocnymi, lecz również z nadejściem wiosny. Nic dziwnego, gdyż usuwa ona z organizmu toksyny oraz wzbogaca go w witaminy i minerały, których darmo szukać w zimowych warzywach.


Owszem można spożywać nowalijki, lecz ich cena, w porównaniu z kiełkami rzeżuchy, przemawiają na korzyść tej ostatniej.




Kariera rzeżuchy ma długą historię i zaczyna się w czasach starożytnych, kiedy została doceniona przez Hipokratesa. Zalecał on swoim pacjentom spożywanie jej wraz z miodem, jako skuteczny środek na koklusz oraz odflegmianie dróg oddechowych.
Dzisiaj rzeżuchę poleca się w kuracjach zwalczających wiosenne wyczerpanie, a także chorym na cukrzycę, ponieważ obniża ona poziom cukru we krwi oraz zawiera chrom, niezbędny do prawidłowej pracy trzustki.
Polecana jest tez osobom z dolegliwościami tarczycy, gdyż zawiera sporo łatwo przyswajalnego jodu. Także osoby otyłe powinny jeść rzeżuchę, gdyż działa moczopędnie, usuwa zaparcia i pomaga trawić tłuszcze. Pamiętać należy, że dzienne spożycie rzeżuchy nie powinno być wyższe niż 2-3 łyżki dziennie, z powodu jej moczopędnych właściwości i ryzyku podrażnienia pęcherza moczowego.

Rzeżucha pomaga nie tylko wewnętrznie, lecz również zewnętrznie. Kto ma problemy z włosami, powinien sięgnąć po rzeżuchę.
Wystarczy wziąć sporą garść rzeżuchy, zmiksować ją ze szklanką ciepłej, przegotowanej wody i do mikstury dodać 2 łyżeczki drożdży piwnych. Po przecedzeniu posmarować płynem skórę głowy, obwiązać ręcznikiem i pozostawić na dwie godziny. Następnie włosy umyć. Kuracja taka jest długotrwała, gdyż należy ją powtarzać, co najmniej przez miesiąc, przed każdym myciem głowy. Jednak przynosi ona wymierne korzyści w przypadku łojotoku, nawracającego łupieżu, nadmiernego wypadania włosów i ich przetłuszczania się.

Oprócz właściwości zdrowotnych oraz wykorzystywanych w kosmetyce, nie można zapomnieć o jej walorach smakowych i wykorzystaniu w kuchni.
Rzeżucha posiada pikantny, zdecydowany smak, który urozmaici smakowo, każdą surówkę czy nada smaku obojętnej smakowo sałacie. Z powodzeniem wykorzystuje się ją w formie dodatku do kanapek, czy jako skład past np. do jajek na twardo. Smaczny jest również sos z dodatkiem rzeżuchy.




Przygotowanie rzeżuchy w domu jest tanie i dość szybkie do uzyskania. Wystarczy wysypać nasionka na tacce wyłożonej zmoczoną ligniną i pozostawić początkowo, na dzień lub dwa w ciemnym miejscu. Następnie kiełki można już odkryć i poczekać jeszcze kolejnych kilka.
Należy tylko pamiętać o codziennym zraszaniu podłoża, tak, by cały czas było wilgotne.
Uprawa ta jest tak prosta, że z powodzeniem można to zadanie zlecić nawet maluchowi, który będzie miał dużo radości i zabawy, a my po tygodniu od wysiania, będziemy cieszyć się smakiem świeżej rzeżuchy i dobrodziejstwem zawartych w niej witamin.

A już jutro przepis z wykorzystaniem rzeżuchy :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print