środa, 29 stycznia 2014

Gdy składników brak...

Dawno  nie dodawałam nic do kuchennego poradnika, czas to nadrobić ;)

Niekiedy zdarza się, że w procesie przygotowywania potrawy, spotykamy barierę w postaci brakującego produktu. Tak było, gdy przygotowywałam murzynka.
Jednak nie ma sytuacji bez wyjścia. Zwykle większość składników można zastąpić innymi.
Poniżej kilka przykładów zastąpienia tych podstawowych, przydatnych na co dzień.

Gdy pieczemy i okazuje się, że brakuje proszku do pieczenia, nie wpadajmy w panikę, bowiem proszek do pieczenia można użyć kilku łyżeczek mocnego alkoholu (rumu, koniaku, spirytusu, wódki). Zarówno alkohol, jak i proszek do pieczenia, mają właściwości spulchniające.
Zamiast proszku do pieczenia można dodać również sodę oczyszczoną. Pamiętać należy przy tym, aby połączyć ją z jakimś kwaśnym aktywatorem (octem, sokiem cytrynowym czy kwaśnymi powidłami) Możemy też dodać łyżeczkę suchych drożdży lub amoniaku.

W procesie przygotowywania potraw, jajko spełnia rolę spoiwa. Co jednak, gdy jajek zabraknie lub nie możemy ich jeść?
Wówczas należy zastąpić jajko innym spoiwem. Zamiast 1 jajka można dodać 2 łyżki skrobi (kukurydzianej lub ziemniaczanej) lub ½ filiżanki puree z warzyw (ziemniak, dynia) lub z owoców (banan, suszone śliwki)

Zapytacie, a co ze słodyczami?
Cukier biały możemy zastąpić miodem, glukozą, cukrem trzcinowym, melasą lub słodzikiem (w wypiekach tylko płynnym)
Czekoladę może zastąpić kakao lub czekoladą w proszku.




Czym zastąpić sól?
Dobrym, a zarazem zdrowym rozwiązaniem jest zastąpienie soli ziołami.
Bazylia wzbogaci smak dań mięsnych i warzywnych, szczególnie pomidorów. Estragon sprawdzi się w daniach drobiowych, w sosach, a także w potrawach jajecznych. Kolendra skomponuje się z rybami oraz z warzywami strączkowymi. Tymianek doda aromatu marynatom, owocom morza oraz ziemniakom. Lubczyk w zupie będzie zdrowszą alternatywą Maggi. Zioła mogą być podawane zarówno świeże jak i w postaci suszonej.
Więcej zastosowań ziół znajdziecie we wcześniejszych postach.
Innymi dodatkami poprawiającymi smak potraw są przyprawy oraz warzywa przyprawowe (czosnek, cebula, chrzan). Warto ich używać dla polepszenia smaku.
Dla opornych pozostaje jeszcze zastąpienie zwykłej soli kuchennej, solami  specjalnymi (z dodatkiem minerałów, czosnku, cebuli, ziół) lub solą ziołową.

Mleko wydaje się niezastąpione, lecz tylko pozornie. Zastąpić go możemy, bowiem kefirem, śmietaną czy jogurtem. Analogicznie, każdy wymieniony składnik, możemy zastąpić mlekiem. Można też rozpuścić mleko w proszku w wodzie.
Do przygotowania ciasta naleśnikowego możemy użyć piwa., zaś do przygotowania potraw słodkich mleko możemy zastąpić sokiem owocowym.

Na konie ciekawostka... Co zrobić, gdy chcemy uzyskać kwaśną śmietanę?
Wystarczy do zwykłej śmietany wlać kilka łyżek soku cytrynowego i odstawić całość na pół godziny. Po tym czasie nawet kremówka się zważy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print