czwartek, 13 czerwca 2013

Szpinak


Szpinak, a właściwie szpinak warzywny to roślina jednoroczna, o krótkim, bo około 60 dniowym okresie wegetacji.
Szpinak jest bogatym źródłem witamin, błonnika  i soli mineralnych, zwłaszcza magnezu i fosforu. Między bajki można włożyć opowieści o tym, że należy jeść szpinak ze względu na dużą zawartość żelaza. Owszem szpinak nie jest go pozbawiony, lecz ponieważ występuje on w tej roślinie w formie związanej, nie jest przyswajalny bezpośrednio przez organizm człowieka.
Myliłby się jednak ten, kto sądzi, że szpinak ma tylko zalety. Ponieważ zawiera spore ilości szczawianów, nie powinien być spożywany przez osoby mające problemy reumatyczne lub urologiczne.
Jednak osoby zdrowe nie powinny odmawiać sobie tego wspaniałego warzywa, które smakuje zarówno w formie gotowanej, duszonej, a także surowej, jako składnik sałatek.
 
Większość ludzi szpinak kojarzy ze znienawidzonym warzywem, którym karmiono ich często na siłę, bo zdrowe. Sama przez wiele lat, jako dziecko miałam podobne skojarzenia. Ciemno zielona maź o mdłym smaku… a przecież szpinak naprawdę jest smaczny, trzeba go tylko odpowiednio przyrządzić. Sama doceniłam go dopiero w dorosłym życiu, zaś moje dzieci od początku zjadają szpinak z apetytem i bez zbędnych sensacji.

Ale do rzeczy…

Składniki:
  • 1 kg szpinaku (może być mrożony)
  • pół kostki masła
  • 200ml śmietany
  • 4 ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz
  • odrobina gałki muszkatołowej

Szpinak wkładamy do garnka z grubym dnem i powoli rozmrażamy, pozbawiając go nadmiaru wody. Gdy szpinak będzie już bez płynu, dodajemy pół kostki masła i dusimy do miękkości. Następnie dodajemy śmietanę, przyprawy oraz wyciśnięty czosnek, po czym dusimy jeszcze tylko dosłownie przez chwilę.

Podajemy jako dodatek do drugiego dania lub jako samodzielną przekąskę np. z plastrem fety.


Na zdrowie! 

1 komentarz:

Print