Sprawdzony przepis!

Prasopita, czyli placek z porami według mojej teściowej


Pamiętam jak dzisiaj dzień, kiedy zostałam zaproszona do mojej przyszłej teściowej na obiad. Mój maż, wówczas jeszcze nie mąż, konspiracyjnym szeptem oświadczył, że mama piecze pitę. Nazwa nic mi nie mówiła, lecz z dumy przebijającej się przez wypowiadane słowa, doszłam do wniosku, że musi być to przysmak nie lada. Czekałam więc z niecierpliwością na obiadową porę, kiedy to będę mogła spróbować tej egzotycznej potrawy. W końcu na stół wjechała brytfanka z czymś co przypominało ciasto. 


Po pokrojeniu na kawałki również nie prezentowało się specjalnie urodziwie…. ale ten smak!
Nie sposób go opisać, to po prostu trzeba spróbować. Dość powiedzieć, że potrawa ta weszła na stałe do mojego kulinarnego menu.
Początkowo nazywałam tą pite imieniem teściowej i chyba tak już zawsze zostanie.
A oto przepis:

Składniki ciasta:
  • 1/2kg mąki
  • 1 łyżeczka soli
  • 3-4 łyżki oliwy
  • 2 jaja rozbełtane w 3/4 szklanki wody

Sposób wykonania ciasta znajduje się tutaj.
Można oczywiście skorzystać z gotowego ciasta fyllo, to bardzo ułatwia prace i skraca czas przygotowania potrawy, jednak odrobinę zmienia smak.

Składniki farszu:
  • 4 pory
  • 1/2 kg białego sera (lub fety)
  • 1/2 l. mleka
  • 5 jajek
  • 2 łyżki oleju
  • sól
  • pieprz do smaku

Dodatkowo:
roztopione masło z olejem do polewania


Rozetrzeć ser i połączyć z mlekiem i ubitymi jajkami. Pory przekroić wzdłuż, pokroić na plasterki, posolić i poczekać aż zmiękną. Następnie połączyć z masą serową, dodać 2 łyżki oliwy i przyprawy.


Brytfankę o wymiarach około 30x30 smarujesz oliwą i wykładasz szczelnie 2 arkuszami ciasta. Brzegi trzeciego zawijasz do góry i pokrywasz farszem, na to następny arkusz i znowu farsz i tak do wyczerpania farszu. Następnie przykrywasz 2 arkuszami ciasta, polewasz je masłem z oliwą (2 łyżki masła + 4 łyżki oliwy) i wstawiasz do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na 45 minut.
Ma być zrumienione z wierzchu. Przed włożeniem do piekarnika możesz naciąć lekko wierzch w kwadraty, wówczas będzie się lepiej kroić.

Smacznego!